søndag 18. september 2016

Fragmenter fra "Stoicism", av John Sellars




- 3 topoi til Epiktetet:
fysikk: begjær og aversjon
etikk: riktig oppførsel, impulskontroll
logikk: bedømming

- Posidonius' avskrivelse av analogien om hagen, isteden
Egget: skallet er logikken, det hvite er etikken og plommen er fysikken.

Hagen: gjerde er logikken, jorden er fysikken og frukten er etikken

- øvelser (askēseis)

- Sokrates: den som vet at x er riktig, vil gjøre x.

- "En filosof er en lege for sjelen" Chrysippus

- Sylinderanalogi: for kunsten å leve ved bevisstgjøring av sine vaner.

- Stoikerne: tabula rasa (..)
- Aulus Gellius: "båt i storm"eksempel
- inntrykk=analyse=gjenkjennelse=kunnskap
- "knyting av hånd"analogi, Zeno
- Kosmos som en organisme. Boethus av Sideon
- Materialister, Naturalister, dvs ingenting utenfor naturen.
- høybåren fornuft (pneuma), ren ild, ødeleggelse/fødsel, rent aktivt prinsipp
- "Ingen er mer ulykkelig enn mannen som aldri har møtt motstand, for slik en mann har aldri hatt muligheten til å teste sin dygd/fortrefflighet" Kynikeren Demetrius
- "it is not merely living, but living well that matters" Sokrates
- "idet man utvikler ens forståelse, setter en større prioritet på å være konsistent i det en gjør, fremfor materielle fordeler" Cicero
- qua animal-qua rational: rasjonalitet fremfor alt
- aretē vs kakia
- kilder: Diogenes Laertius, Arius Didymus, Cicero's "On Ends"
- Oikeiõsis-doktrinen: alle vesener ser etter ens egen velbefinnede. Selvoppholdelsesdriften, vår egen eksistens og dets overlevelse.
- Hvis en skal overleve som rasjonelt vesen, kan det i ekstreme tilfeller overskygge ønsket om å leve, eks "the open door", tilfeller som reduserer ens uavhengige vesen til slave.
- god helse og penger/makt kan bli brukt i det ondes tjeneste, og kan ikke garantere lykke/fremskritt. Bare ..geist (dygd) er rasjonelt, og uavhengig.
- Hēgemonikon: vår kommanderende evne. Det eneste vi har fullstendug kontroll over er våre avgjørelser, bedømmelser. (Innebefatter også våre følelser)
- Deler det som ikke ligger under geist/aretē inn i: foretrukkede uviktigheter og ikke-foretrukkede uviktigheter.
- Epiktet: 1. De tingene som er opp til oss (prohairesis) 2. De tingene som ikke er opp til oss
- vi kan ikke noe for kroppens reaksjoner, som frykt, men følelser er for S. også bedømmelser i etterkant av dette. Derfor er de også helt under vår kontroll å beherske. Våre initiale slutninger, følelser, er "sykdommer til sjelen", produkt av  feilslutninger, som må avlæres.
- frihet fra alle følelser (..) apatheia.
- unntatt: eupatheiai. Fryd (charan), forsiktighet (eulabeian), ønske (boulēsin). Produkter av rasjonell analyse/nedstigning.
: den som bringer en selv til dette stadiet, vil oppleve gode følelser som en rasjonell respons på genuint aktverdige goder.
- eudaimonist, dygd, aretē, fortreffelighet, geist, lykke/fruktbar, velvære (well-being)
- summum bonum: det som alt blir gjort for, men som ikke selv blir gjort for noe annet.
- "a disposition and faculty of the governing principle of the soul brought into being by reason"
- a healthy state of the soul
- Living according to Nature, å leve etter sin natur
 1. Å leve etter vår egen rasjonelle vesen, etter dygd, den beste mentale disposisjonen.
 2. Analysere ens bedømmelser slik at en havner på adekvate inntrykk.
 3. Utvide ens omsorg til naturen, og innse at vi alle er deler av en større enhet.
- prioritere indre harmoni over ens eksterne omstendigheter
- sosial oikeiõsis
- starten på middelalderen 529CE
- Arethas, erkebiskopen av Caesarea (850-935), Bodleian biblioteket i Oxford
- al-Kindi
- "Calvinism is Stoicism baptized into Christianity"
- Montaigne (essais) og Lipsius(neostoisme-"De Constantia")
- Hugo Grotius
- René Descartes, prinsesse Elizabeth aug1646, On the happy life
- (NEG) Blaise Pascal og Malebranche
- Thomas Hobbes (1588-1679)
- Benedict de Spinoza (1632-77)
- (NEG) Leibniz: the sect of the new Stoics
- Denis Diderot, Encyclopédia (1765) som materialister, determinister og ateister
- Anthony Ashley Cooper, third Earl of Shaftesbury (1671-1713)
- Immanuel Kant (1724-1804)
- (NEG) G.W.F. Hegel (1770-1831)
- Karl Marx (1818-83)
- Friedrich Engels (1820-95)
- (AMB) Friedrich Nietzsche (1844-1900)
- Bertrand Russel's essay "Stoicism and Mental Health"
- les Lawrence Becker..
- strukturalisme tar over for eksistensialisme 1960
- Michel Foucault (1926-84)
- Gilles Deleuze (1925-95)
- L'anti-Oedipe


Ingen kommentarer: